Αν θέλουμε το «κλικ» μας να μετράει και να μην γεμίζουμε τη μνήμη του κινητού μας με εκατοντάδες (άσχημες) φωτογραφίες, ιδού τα βασικά της Φωτογραφίας 101 από τον ειδικό.
Σίγουρα δεν ζούμε στην εποχή που μια κακή φωτογραφία κόστιζε κάτι παραπάνω, καθώς καταλάμβανε χώρο στο περιορισμένο φιλμ μας και στο τέλος την πληρώναμε στο φωτογραφείο με εμφάνιση και εκτύπωση, για να διαπιστώσουμε μετά την... απομάκρυνση από το ταμείο ότι ήταν κακή. Όπως δεν ζούμε και στην εποχή που είχαμε αδημονία να πάρουμε από το φωτογραφείο τις φωτογραφίες μας, να τις δούμε μία-μία και να ξαναζήσουμε την εμπειρία που είχαμε φωτογραφίσει μερικές ημέρες –ή ακόμη και μήνες- πριν. Αλλά δεν μπορείς να τα έχεις όλα σε αυτή τη ζωή.
Τη σημερινή εποχή του Instagram και των smartphones, ωστόσο, η φωτογραφία παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, είναι πιο εύκολη, τη μοιραζόμαστε με πολύ περισσότερο κόσμο και την κουβαλάμε πάντα μαζί μας, στο κινητό μας, μαζί με άλλες χιλιάδες. Αφού, λοιπόν, παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στη ζωή μας αυτή την εποχή, γιατί να μη μάθουμε να τη βγάζουμε και σωστά;
Ο Χρήστος Αγγελίδης, που τραβάει φωτογραφίες από τα… 3 του, είναι βραβευμένος επαγγελματίες φωτογράφος με 17 βραβεύσεις στο παλμαρέ του και έχει δώσει στις φωτογραφίσεις γάμου τη δική του δημιουργική και καλλιτεχνική ματιά, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα, μοιράζεται μαζί μας τα βασικά tips για τη σωστή φωτογραφία. Tips που θα βελτιώσουν τη φωτογραφική μας ματιά και τη φωτογραφική μας σύνθεση, χωρίς ακριβό φωτογραφικό εξοπλισμό, μόνο με το κινητό μας.
Κανόνας των τρίτων
Στον κανόνα των τρίτων, χωρίζουμε τη φωτογραφία μας με 2 κάθετες και 2 οριζόντιες γραμμές, δημιουργώντας 3 ισομερείς οριζόντιες και 3 κάθετες περιοχές. Στα σημεία τομής τους, έχει παρατηρηθεί ότι υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τον θεατή, γι’ αυτό και η πλειοψηφία των φωτογραφικών μέσων παρέχει αυτή τη βοήθεια με το λεγόμενο grid line. Έτσι, μπορείτε να βρείτε πιο εύκολα αυτά τα σημεία και να στήσετε το κάδρο σας.
Τοποθετήστε το θέμα σας στο κέντρο - κυρίαρχο μάτι
Σε αντίθεση με τον κανόνα των τρίτων, μπορείτε να φωτογραφίσετε το θέμα σας στο κέντρο. Αυτό θα δημιουργήσει ένα negative space (χώρος όπου δεν υπάρχουν αρκετά φωτογραφικά στοιχεία) και ένα περιθώριο δεξιά και αριστερά ή μια συμμετρία οριζόντια ή κάθετη. Ένα μεγάλο λάθος είναι να βάζουμε το θέμα στο κέντρο, αλλά να δίνουμε μεγάλο αέρα στο κάδρο, πάνω από το θέμα. Αν εφαρμόσετε το θέμα στο κέντρο σε πορτρέτο, βάλτε το σημείο του ενδιαφέροντος στο κέντρο και ταυτόχρονα τοποθετήστε το μάτι που θέλετε να κυριαρχεί στην κεντρική γραμμή. Τότε η φωτογραφία που θα βγάλετε, θα δίνει την αίσθηση ότι σας ακολουθεί, απ’ όποιο σημείο και να την παρατηρήσετε. Αυτό είναι το κυρίαρχο μάτι.
Κάδρο μέσα στο κάδρο
Χρήσιμο tip για την ιδιαίτερη ικανότητα να μπορούμε να χρησιμοποιούμε στο ήδη υπάρχον κάδρο κι άλλα κάδρα, φυσικά, αρχιτεκτονικά ή πλαίσια που μπορούν να ξανακαδράρουν το θέμα μας.
Αξιοποιήστε τις δυναμικές γραμμές
Οι δυναμικές γραμμές (leading lines) είναι εξαιρετικά βοηθητικές για να οδηγήσουν το μάτι του θεατή στο φωτογραφικό θέμα, αλλά και να επικεντρώσουν σε αυτό, κρατώντας την προσοχή του περισσότερο στο θέμα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πολλά πράγματα σαν δυναμικές γραμμές στο κάδρο σας, όπως αρχιτεκτονικά στοιχεία, στοιχεία από τη φύση ή ακόμη και να δημιουργήσετε εσείς γραμμές.
Ακολουθήστε τον κανόνα του χώρου
Η συμβουλή αυτή σχετίζεται με τη φορά που το θέμα ή ο φωτογραφιζόμενός μας κοιτά προς το negative space. Εξαιρετικό παράδειγμα είναι αν φωτογραφίζετε κάτι που κινείται, όπως ένα αυτοκίνητο, όπου θα πρέπει να δώσετε μεγαλύτερο χώρο προς την πλευρά που κινείται το αυτοκίνητο, ως κενό. Όταν, δηλαδή, φωτογραφίζουμε χρησιμοποιώντας αυτόν τον κανόνα, αφήνουμε περισσότερο χώρο στο μπροστινό μέρος του θέματός μας, αντί για το πίσω.
Διατηρήστε την απλότητα
Κάποιες φορές μπορεί να συναντήσετε γύρω από το θέμα σας αρκετό κενό χώρο. Αυτό δεν χρειάζεται να σας τρομάζει, καθώς δίνει την αίσθηση της απλότητας και ενδυναμώνει τη φωτογραφία σας.
Γεμίστε το κάδρο σας
Το αντίθετο είναι το “fill the frame” δηλαδή το γέμισμα του κάδρου, με πορτρέτα ή σε περιπτώσεις μακροφωτογράφισης, όπου πάμε πολύ κοντά στο θέμα μας και βγάζουμε το μεγαλύτερο μέρος του, ώστε να γεμίζουμε τη φωτογραφία μας. Αυτό βοηθάει όσους δουν τη φωτογραφία, να επικεντρωθούν στις λεπτομέρειες, όπως στα μάτια ή κάποια αρχιτεκτονικά στοιχεία.
Χρησιμοποιείτε μπροστινά στοιχεία και αλλάξτε τα επίπεδα
Πολύ σημαντικό είναι να χρησιμοποιείτε μπροστινά στοιχεία στη φωτογραφία σας σε σχέση με το θέμα σας, να το μασκάρετε και με τα στοιχεία αυτά, αλλά και να δημιουργείτε φωτογραφίες από διαφορετικά οπτικά επίπεδα. Μην τραβάτε μόνο από το ύψος του ματιού, αλλά και από πιο ψηλά ή χαμηλά, δοκιμάζοντας διαφορετικές γωνίες λήψης.
Δείτε το περιεκτικό βίντεο εδώ και αναζητήστε τη δουλειά του Χρήστου Αγγελίδη εδώ και στο Instagram.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου