menu

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

AIRBUS Blended Wing Body… Το μέλλον των αερομεταφορών παίρνει σάρκα και “ευρωπαϊκά” οστά


Το καλοκαίρι του 2019 αναφερθήκαμε με όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες στο Flying V concept της Ολλανδικής KLM. Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την ίδρυσή της, αξιοποίησε την συγκεκριμένη πρόταση, επάνω στην οποία εργάζονται ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, αλλά και η Airbus, για να αποδώσει έμφαση στις μελλοντικές της προοπτικές. Που είναι παράλληλα και προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς αερομεταφορών…

Γράφει ο Στέργιος Δ. Θεοφανίδης
Σημειώναμε τότε στο σχετικό αφιέρωμα ότι μέσω του Flying V, απεικονίζεται η συνεχής προσπάθεια περαιτέρω μείωσης της κατανάλωσης καυσίμου στις πτήσεις μεταφοράς επιβατών και φορτίου, με τη χρήση συμβατικών συστημάτων πρόωσης. Όχι μέσω της εξέλιξης νέων παρακαμπτικών (turbofan) στροβιλοκινητήρων, αλλά μέσω της αξιοποίησης εξελιγμένης και διαφοροποιημένης αεροδυναμικής διαμόρφωσης.
Το concept που αποκάλυψε πρόσφατα η Airbus με την ονομασία Blended Wing Body, είναι πρακτικά το ίδιο με το Flying V της KLM. Στόχος παραμένει η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 20%, ποσοστό τεράστιο για κάθε εμπορική πτήση.
Ο τρόπος για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, επίσης παραμένει ίδιος… Αύξηση της άντωσης, με παράλληλο περιορισμό της αεροδυναμικής οπισθέλκουσας. Αυτό επιτυγχάνει η συγχώνευση (blend) πτέρυγας – ατράκτου, και από ότι όλα δείχνουν εκεί θα προσανατολιστεί η Airbus. Σε αυτή τη διαμόρφωση δηλαδή, επικεντρώνει και θα συνεχίσει να θα επικεντρώνει τις προσπάθειές της και να αποδίδει τους ερευνητικούς της πόρους.
Η επίσημη αποκάλυψη των προθέσεων της Airbus έγινε πρόσφατα με την παρουσίαση ενός μοντέλου διαστάσεων δύο μέτρων (μήκος ατράκτου) επί 3,2 μέτρων (εκπέτασμα πτέρυγας), με το όνομα MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls) στη διεθνή αεροπορική έκθεση της Σιγκαπούρης, στις αρχές Φεβρουαρίου.
Όντας περισσότερο συμβατική ως σχεδίαση σε σχέση με το Flying V, το MAVERIC ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία ως προς τη θέση των κινητήρων. Είναι τοποθετημένοι πάνω από την άτρακτο – πτέρυγα και στο πίσω μέρος της.
Οι λόγοι έχουν να κάνουν με τη μείωση των επιπέδων θορύβου, ακόμα και όταν το αεροσκάφος βρίσκεται στο έδαφος. Η συγκεκριμένη διαμόρφωση όμως, σύμφωνα με την Airbus είναι η πλέον κατάλληλη για την αξιοποίηση διαφορετικών συστημάτων πρόωσης στο μέλλον, με τις ελάχιστες δυνατές απαιτήσεις τροποποιήσεων.
Με την τοποθέτηση των θυλάκων των κινητήρων, ως ξεχωριστά συγκροτήματα πάνω από την άτρακτο, διευκολύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η μελλοντική εγκατάσταση διαφορετικών προωστικών συστημάτων (ακόμα και υβριδικού χαρακτήρα), ουσιαστικά οποιασδήποτε μορφής. Με τις ελάχιστες δυνατές παρεμβάσεις στις υποδομές της ατράκτου (τροφοδοσία ρεύματος, σωληνώσεις καυσίμου, συμπιεσμένου αέρα κ.ο.κ.)…
Σε πρώτη φάση εξετάζεται η ανάπτυξη ενός αεροσκάφους μέσων – μεγάλων αποστάσεων, χωρητικότητας 400 τουλάχιστον επιβατών. Από εκεί και πέρα δε, θα αναπτυχθούν και μικρότερης ακτίνας και χωρητικότητας αεροσκάφη, δεδομένου ότι ο χώρος (εκπέτασμα κυρίως) που θα καταλαμβάνουν στα πολυσύχναστα διεθνή αεροδρόμια όλου του κόσμου, θα είναι ίδιος με αυτόν των σημερινών αεροπλάνων αερογραμμών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Popular Posts