menu

Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2019

Με ελληνικές καλωδιώσεις το ευρωπαϊκό διαστημόπλοιο PLATO, εταιριών ESA


Το διαστημόπλοιο κατασκευάζεται από την γερμανική εταιρεία OHB System AG σε συνεργασία με την εταιρεία THALES ALENIA SPACE, την ελβετική RUAG SPACE και άλλες εταιρείας της ESA με βάση σύμβαση που ανατέθηκε από την ευρωπαϊκή εταιρεία το 2018.

Το τηλεσκόπιο θα κατασκευαστεί από την Ιταλία, την Ελβετία και τη Σουηδία υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Roberto Ragazzoni στο ινστιτούτο INAF (Istituto Nazionale di Astrofisica) Osservatorio Astronomico di Padova και χρηματοδοτείται από την Ιταλική Διαστημική Υπηρεσία, το Ελβετικό Γραφείο Διαστήματος και το Σουηδικό Εθνικό Συμβούλιο Διαστήματος.
Το σταθεροποιημένο στους 3 άξονες διαστημόπλοιο έχει συνολικό βάρος 2.165 κιλά και διαστάσεις 3,4×3,3×3,8 μέτρα και περιλαμβάνει δύο κύρια φορτία τα οποία περιλαμβάνουν 26 κάμερες τεχνολογίας CCD τοποθετημένες σε τέσσερις σειρές με δύο ζεύξη τριών καμερών έκαστη και δύο ακόμη κάμερες ξεχωριστά.
Κάθε κάμερα θα διαθέτει 6 φακούς, ενώ ο περιλήπτης που θα ενσωματώνει τις κάμερες θα κατασκευαστεί από ανθρακονήματα για μεγαλύτερη αντοχή στις σκληρές συνθήκες του διαστήματος.
Το δεύτερο φορτίο περιλαμβάνει την ασπίδα κατά την κοσμικής ακτινοβολίας, το σύστημα ελέγχου, το σύστημα προώθησης, το σύστημα επικοινωνιών (συχνότητα X & Ku) το σύστημα θερμικού ελέγχου, και το σύστημα διαχείρισης πληροφοριών και ελέγχου.
Η ελληνική εταιρεία ανέλαβε κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού την κατασκευή των καλωδιώσεων που θα συνδέουν τις 26 κάμερες μεταξύ τους και με το διαστημόπλοιο. Το έργο της ELFON περιλαμβάνει την κατασκευή των καλωδιώσεων τόσο για το ακριβές ομοίωμα του διαστημοπλοίου εδάφους που θα χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο και δοκιμή των υποσυστημάτων του PLATO, όσο και για το διαστημόπλοιο που πρόκειται να εκτοξευτεί.
Το έργο που έχει αναλάβει η ELFON περιλαμβάνει την κατασκευή 400 πλεξίδων καλωδίων για τις κάμερες και την μεγάλη πλεξίδα διασύνδεσης του ηλεκτρο-οπτικού φορτίου με το διαστημόπλοιο για το ομοίωμα του διαστημοπλοίου εδάφους και των αντίστοιχων καλωδιώσεων για το διαστημόπλοιο που πρόκειται να εκτοξευτεί.
Συνολικά 7 πακέτα καλωδιώσεων θα κατασκευαστούν από την ELFON, εκ των οποίων τα 6 πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για τις επίγειες δοκιμές ενώ το έβδομο θα εξοπλίσει το διαστημόπλοιο που θα εκτοξευτεί στο διάστημα.
Η κατασκευή των πακέτων αυτών ξεκίνησε το περασμένο Αύγουστο και θα συνεχιστεί μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Η παραγωγή θα επαναληφθεί το Φεβρουάριο του 2020 και θα συνεχιστεί μέχρι το 2021.
Στην παραγωγή των πακέτων των καλωδιώσεων θα απασχοληθούν 15 εργαζόμενοι εντός ειδικού χώρου υψηλής καθαρότητας και ελεγχόμενου περιβάλλοντος (clean room) υπό τις πλέον αυστηρές συνθήκες βιομηχανικής παραγωγής.
Οι καλωδιώσεις πριν παραδοθούν στην γερμανική εταιρεία OHB System AG δοκιμάζονται υπό τις πλέον αντίξοες συνθήκες (ακτινοβολία, θερμοκρασία, κενό διαστήματος) που η ελληνική εταιρεία προσομοιάζει στις νέες και σύγχρονες εγκαταστάσεις της στην Παλλήνη Αττικής.
Σύμφωνα με την εταιρεία το 50% των καλωδιώσεων του διαστημοπλοίου θα κατασκευαστεί από την ELFON, ενώ το κόστος του που αφορά την ελληνική εταιρεία υπολογίζεται σε μερικά εκατομμύρια ευρώ και θα απασχολήσει την εταιρεία για δύο χρόνια (μέσα του 2019-2021)
Με την ανάληψη του συγκεκριμένου έργου η ελληνική εταιρεία εισέρχεται στο χώρο της κατασκευής καλωδιώσεων για διαστημόπλοια και δορυφόρους, μια ταχέως αναπτυσσόμενη διεθνή αγορά, δεδομένου ότι ήδη εταιρείες με εμπορική δραστηριότητα στο διάστημα κατασκευάζουν και παραγγέλνουν δεκάδες αν όχι εκατοντάδες μικρούς δορυφόρους βάρους 100-150 κιλών νέας τεχνολογίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρεία OneWeb έχει παραγγείλει και πρόκειται σταδιακά να παραγγείλει την κατασκευή… 900 μικρών δορυφόρων βάρους 150 κιλών για την παροχή παγκόσμιου διαστημικού Internet.
Επομένως, η προσπάθεια της ελληνικής εταιρείας να εισέλθει σε αυτό τον τομέα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα και πολλά υποσχόμενη επιχειρηματική κίνηση, που ενδεχομένως θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάπτυξη της υψηλής τεχνολογίας της χώρας στον τομέα του διαστήματος και την δημιουργία πολλών και υψηλού επιπέδου θέσεων εργασίας για τους Έλληνες μηχανικούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Popular Posts