menu

Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2017

7 πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που ίσως να μη γνώριζες για την Μαρλέν Ντίτριχ


Με αφορμή τα 116 χρόνια από τη γέννησή της, αυτή είναι η ιστορία της ακριβοπληρωμένης ηθοποιού που γύρισε την πλάτη στους Ναζί

Δημιούργησε έναν χαρακτήρα στον οποίο έμεινε πιστή μέχρι το τέλος, το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου την έχει κατατάξει ένατη στη λίστα με τις 25 μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών ενώ ήδη από το 1936 θεωρούνταν η πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιός. Η Μαρλέν Ντίτριχ, η οποία δεν είχε διστάσει να απαρνηθεί την υπηκοότητα της προκαλώντας την έντονη αποδοκιμασία του Γερμανικού λαού που μέχρι τότε την λάτρευε, άλλαξε τον τρόπο που αντιμετώπιζαν μέχρι τότε τις γυναίκες στον κινηματογράφο.
Κατέκτησε τη δόξα από την πρώτη της εμφάνιση ως «Λόλα-Λόλα», μία τραγουδίστρια του καμπαρέ ενώ όταν πια δεν ήταν ικανή να διατηρήσει τη δημόσια εικόνα που περήφανα κατείχε, επέλεξε να αποσυρθεί προσπαθώντας να μην καταστρέψει η ίδια ό,τι με κόπο είχε δημιουργήσει. Και το κατάφερε!


1. Η ντουλάπα της ήταν γεμάτη…πρόκληση
Για την Ντίτριχ το στιλ ντυσίματος το οποίο υπηρετούσε δεν ήταν άλλος ένας ρόλος που υποδυόταν. Σε μία σκηνή στην ταινία «Μαρόκο», με την οποία έκανε και το κινηματογραφικό της ντεμπούτο το 1920,  η Γερμανίδα ηθοποιός εμφανίζεται φορώντας σμόκιν και ανδρικό καπέλο, κρατώντας ένα τσιγάρο και φιλώντας μία άλλη γυναίκα! Και μπορεί σήμερα μια τέτοια σκηνή να φαντάζει καθημερινή, το 1930 όμως ήταν σίγουρα προκλητική και ασυνήθιστη. Άλλα η Ντίτριχ δεν επηρεαζόταν από τα σχόλια και τις απειλές της εποχής.
Το 1933 ταξίδευε για το Παρίσι επιλέγοντας να φορέσει ένα ολόλευκο κοστούμι. Όταν ο αρχηγός της Γαλλικής αστυνομίας πληροφορήθηκε αυτήν την πρωτοβουλία, εξέδωσε ανακοίνωση δηλώνοντας πώς αν κυκλοφορήσει στους δρόμους του Παρισιού με παντελόνι, θα συλληφθεί. Κάτι που φυσικά δε φάνηκε να συγκινεί την Ντίτριχ , η οποία για την άφιξη στην πόλη του φωτός είχε επιλέξει κουστούμι, ένα ανδρικό παλτό, μπερέ και γυαλιά ηλίου.
Τόνιζε τα σημεία του σώματός της που την κολάκευαν – κυρίως τα καλοσχηματισμένα πόδια της – ενώ φρόντιζε να καλύπτει  ό,τι θεωρούσε πως δεν αξίζει να φαίνεται: το ντεκολτέ της για παράδειγμα. Η ίδια θα πει: «Ντύνομαι για τον εαυτό μου. Όχι για την εικόνα, όχι για το κοινό, όχι για τη μόδα, όχι για τους άνδρες» 
2. Γύρισε την πλάτη στους Ναζί
Η Μαρλέν Ντίτριχ όμως δεν ήταν μόνο μια σπουδαία ηθοποιός! Η μεγάλη αγάπη του κοινού προς το πρόσωπο της χτίστηκε και πάνω στη δυναμική φιγούρα και το δημόσιο χαρακτήρα της, ο οποίος χαρακτηριζόταν από τον ακτιβισμό και τις έντονες προσπάθειες της να αντιταχθεί στον φασισμό. Δεν είναι τυχαία εξάλλου και η απόφαση να αλλάξει τη Γερμανική της υπηκοότητα μην μπορώντας να αντέξει την άνοδο του Τρίτου Ράιχ στην πατρίδα της. Η ίδια ένιωθε προδομένη.

Βέβαια, όσο εκείνη τους απαξίωνε τόσο, περισσότερο οι Ναζί την λάτρευαν. Μέχρι και ο Χίτλερ τη θαύμαζε και γι’ αυτόν το λόγο της ζήτησαν να πρωταγωνιστήσει σε ταινίες προπαγάνδας το 1937 αλλά εκείνη αρνήθηκε. Κατόπιν εντολής του Χίτλερ οι Ναζί προσπάθησαν να τη δελεάσουν και να τη φέρουν πίσω στη Γερμανία.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ντίτριχ ταξίδευε με σκοπό να ψυχαγωγήσει τα συμμαχικά στρατεύματα, ερμηνεύοντας επιτυχίες όπως το «Lili Marlene» που έμεινε στην ιστορία. Μην μπορώντας να αρκεστεί μόνο στην ψυχαγωγία των στρατιωτών, ηχογράφησε και αντιναζιστικά μηνύματα στα γερμανικά, τα οποία μεταδίδονταν από τα συμμαχικά ραδιόφωνα στα πεδία της μάχης. Όπως δήλωσε ο εγγονός της, «πάντα προσπαθούσε να τους σκοτώσει».
Αμέσως μετά τον πόλεμο η σχέση της Ντίτριχ με το Βερολίνο δεν ήταν καλή. Κατά τη διάρκεια του πρώτου -και τελευταίου- της ταξιδιού στη Γερμανία μετά το τέλος του πολέμου την υποδέχθηκαν με πανό που έγραφαν “Marlene Go Home”. Όμως, δέκα χρόνια μετά το θάνατό της έγινε επίτιμη πολίτης της πόλης στην οποία γεννήθηκε.

3. Οι ταινίες που έμειναν αξέχαστες

Από πολύ μικρή η Ντίτριχ μαγευόταν από το χώρο του θεάματος. Όταν την ρωτούσαν με τι θα ήθελε να ασχοληθεί, εκείνη απαντούσε ότι κάποτε θα γινόταν μουσικός. Ένας τραυματισμός της στο αριστερό χέρι ανέτρεψε τα αρχικά σχέδιά αναγκάζοντάς την να διακόψει τις σπουδές της στο βιολί. Κάπως έτσι έγινε ηθοποιός.
Δάνεισε τη μορφή της σε πλήθος από ηρωίδες της μεγάλης οθόνης, πρωταγωνιστώντας ταυτόχρονα και στα όνειρα όλων των αντρών. Ως το 1927 ερμήνευε μικρούς ρόλους στο θέατρο και συμμετείχε σε πολλές βουβές ταινίες. Τον Αύγουστο του 1929 ο σκηνοθέτης του Χόλιγουντ, Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ βρέθηκε στο Βερολίνο για τα γυρίσματα μιας ταινίας, γνώρισε την Ντίτριχ και έτσι γεννήθηκε μία από τις πιο πετυχημένες συνεργασίες του κινηματογράφου.

Μαζί με τον Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ γύρισαν την ταινία «Γαλάζιος Άγγελος» (πρώτη ομιλούσα ταινία της χώρας) αλλά και «Μαρόκο» (για τον ρόλο της στη συγκεκριμένη ταινία θα λάβει τη μία και μοναδική υποψηφιότητά της για Όσκαρ). Παρέα θα συνεχίσουν και με τις ταινίες «Η Ατιμασμένη» («Dishonored» 1931), «Σανγκάη Εξπρές» («Shanghai Express», 1932), «Ξανθή Αφροδίτη» («Blond Venus», 1932), «Τραγική Τσαρίνα» («Scarlet Empress», 1934).
4. Το τραγούδι που την καθιέρωσε αλλά που τελικά δεν ήταν δικό της.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ντίτριχ ταξιδεύει εκτενώς για να διασκεδάσει τα συμμαχικά στρατεύματα, ερμηνεύοντας επιτυχίες όπως το «Lili Marlene», το οποίο, όπως ελάχιστοι γνωρίζουν, δεν είναι δικό της.
Το 1923 ο Γερμανός συνθέτης Χανς Λαπ γράφει ένα τραγούδι που μιλά για τη μοναξιά των στρατιωτών στα λασπωμένα χαρακώματα, μακριά από τη γυναικεία συντροφιά. Το τραγούδι ονομάζεται «Τραγούδι ενός νεαρού στρατιώτη στο φυλάκιο», αλλά γίνεται γνωστό από το γυναικείο όνομα που υπάρχει στο ρεφρέν του: «Λιλί Μαρλέν». Το 1938, μελοποιείται σε βαλς που έχει ρυθμό εμβατηρίου και ερμηνεύεται από μια άσημη ξανθιά η οποία έβγαζε τα προς το ζην τραγουδώντας σε βερολινέζικα κλαμπ, τη Λάλε Άντερσεν. Η  Άντερσεν το έκανε δίσκο 78 στροφών, τραγουδώντας το με εκείνη τη βραχνή φωνή που αγαπούσε το γερμανικό κοινό, εθισμένο στο στιλ και τα τραγούδια της διάσημης Μαρλέν Ντίντριχ.
Ο ήχος και οι στοίχοι του γίνονται αμέσως «πολεμική» επιτυχία η οποία λατρευόταν απ’ όλες τις πλευρές, συμμαχικές και μη. Δεν είναι τυχαίο ότι για λίγα λεπτά- όσο διαρκούσε το τραγούδι- τα όπλα του πολέμου σιγούσαν. «Ήταν η πιο μελωδική ανακωχή που έγινε ποτέ», λέει ιστορικός του πολέμου. Στη συνέχεια ερμηνεύτηκε από την Μαρλέν Ντίτριχ, η οποία το τραγούδησε τόσες πολλές φορές, που οι περισσότεροι είχαν μείνει με την εντύπωση ότι ήταν δική της επιτυχία!

5. Η μεγάλη της κόντρα με την Ελίζαμπεθ Τέϊλορ

Η μακροχρόνια κόντρα μεταξύ των δυο αυτών ηθοποιών ήταν γνωστή στον καλλιτεχνικό χώρο και ο λόγος δεν ήταν άλλος από τους…άντρες. Όλα ξεκίνησαν με το δεύτερο γάμο της Τέιλορ η οποία το 1952 παντρεύτηκε τον κατά 20 χρόνια μεγαλύτερο της Βρετανό ηθοποιό, Μάικλ Γουάιλντινγκ. Αφού χώρισαν, η Τέιλορ παντρεύτηκε τον τρίτο της σύζυγο, τον Χολιγουντιανό παραγωγό, Μάικ Τοντ. Μετά το θάνατό του το 1958, η Ελίζαμπεθ απέκτησε και τέταρτο σύζυγο, τον τραγουδιστή Έντι Φίσερ. Πώς όμως εμπλέκεται σ’ όλο αυτό η Μαρλέν Ντίτριχ;

Και οι τρεις, πριν καταλήξουν με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, είχαν σχέση με την Ντίτριχ. Ο Γουάιλντινγκ μάλιστα, δίσταζε να παντρευτεί την Τέιλορ γιατί ήταν ακόμα βαθιά ερωτευμένος με τη Γερμανίδα σταρ. Η νέα και πολλά υποσχόμενη Τέιλορ συνέχισε να έχει σχέση με άντρες τους οποίους είχε παρελθόν η Γερμανίδα ηθοποιός αλλά αυτό δεν είναι αναγκαστικά και κατακριτέο. Η Ντίτριχ είχε τόσες πολλές κατακτήσεις στο Χόλυγουντ, που οι πιθανότητες μια σταρ της εποχής εκείνης να παντρευτεί έναν πρώην της, δεν ήταν και λίγες. Η Τέιλορ όμως είχε ξεπεράσει ήδη τα όρια και η Ντίτριχ όλο αυτό μόνο τυχαίο δεν το θεωρούσε. Σύμφωνα με το βιογράφο της Τέιλορ, Ντέιβιντ Χέιμαν, η Ντίτριχ την αποκαλούσε «Η Αγγλίδα κουνίστρα με τα μεγάλα μαστάρια» ενώ όταν έμαθε ότι ο Μάικ Τοντ θα διέκοπτε τη σχέση τους, για να παντρευτεί την Τέιλορ, η Ντίτριχ ξέσπασε: «Αυτή η απαίσια γυναίκα πάλι! Κατέστρεψε τη ζωή του Γουάιλντινγκ και τώρα κυνηγάει τον Τοντ. Είναι πραγματικά διαβολική!»
Ο δυναμικός χαρακτήρας της Μαρλέν Ντίτριχ και η εικόνα της ασυναγώνιστης femme fatale που η ίδια είχε «χτίσει» δεν της επέτρεπαν να κάνει κάτι λιγότερο από το να στείλει μια ανοικτή επιστολή προς την Ελίζαμπεθ Τέιλορ γράφοντας:
«Ανοιχτή επιστολή προς την Ελίζαμπεθ Τέιλορ
Έχεις προκαλέσει αρκετό κακό σε υπέροχους άντρες όπως ο Μπάρτον, ο Τοντ, ο Γουάιλντινγκ και άλλοι. 
Γιατί δεν καταπίνεις τα διαμάντια σου να σκάσεις;
Μαρλέν Ντίτριχ»

6. Το FBI παρακολουθούσε την ερωτική σχέση Τζον Γουέιν – Μάρλεν Ντίτριχ

Η Γερμανίδα σταρ όταν πρωτοείδε τον Γουέιν στην τραπεζαρία των στούντιο Γιουνιβέρσαλ φέρεται να είπε στον σκηνοθέτη Τάι Γκαρνέτ, «Μπαμπάκα, αγόρασε μου αυτό», εννοώντας να τον προσλάβει στην ταινία «Seven Sinners» που επρόκειτο να γυρίσει. Και η επιθυμία της έγινε διαταγή.

Η πρώτη κίνηση έγινε από την ίδια όταν τον κάλεσε στο καμαρίνι της. Κάποια στιγμή τη ρώτησε τι ώρα είναι. Εκείνη σήκωσε τη φούστα της αποκαλύπτοντας ένα ρολόι περασμένο στην καλτσοδέτα. «Είναι πολύ νωρίς, αγάπη μου. Έχουμε καιρό». Από τότε ξεκίνησαν να είναι ζευγάρι κάτι που ούτε ο σκληροτράχηλος χολιγουντιανός κάου-μπόι, ούτε η Χολιγουντιανή ντίβα προσπάθησαν να κρύψουν.
Στα τρία χρόνια της σχέσης τους, το FBI, προσπαθώντας να εξακριβώσει αν ήταν φίλα προσκείμενη στους Ναζί, παρακολουθούσε την Ντίτριχ, την ερωτική ζωή της, τους τραπεζικούς λογαριασμούς της. Έτσι έμαθε ότι είχε σχέσεις με τον Τζον Γουέιν, τον Ζάν Γκαμπέν, τον 'Εριχ Μαρία Ρεμάρκ και την Κέι Φράνσις.

7. Οι ομοφυλοφιλικές τάσεις της Ντίτριχ


Η τελευταία της εμφάνιση ήταν το 1978 στην ταινία του Ντέιβιντ Χέμινγκ «Ζιγκολό» («Just a gigolo»), δίπλα στο πλευρό του Ντέιβιντ Μπόουι. Με το τέλος των γυρισμάτων αρνείται πια να φωτογραφηθεί και αποφασίζει να αποτραβηχθεί από τα φώτα της δημοσιότητας. Ήταν τότε που έγιναν γνωστές και οι ομοφυλοφιλικές της τάσεις, σε προχωρημένη πλέον ηλικία. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2002, ο δημοσιογράφος Axel Madsen περιγράφει στο βιβλίο του «The Sewing Circle : Sappho’s Leading Ladies détonne», ότι οι πιο διάσημες σταρ του Χόλιγουντ ήταν λεσβίες και είχαν μάλιστα ιδρύσει ένα κλαμπ το λεγόμενο The Sewing Circle. Μέλη του κλαμπ ήταν η Γκρέτα Γκάρμπο, η Μάρλεν Ντίτριχ, η Τζούντι Γκάρλαντ, η Αντέλ Αστέρ και η Μπάρμπαρα Στάνγουικ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Popular Posts