Ο Κώστας Γαβράς δεν χρειάζεται συστάσεις, ένας μεγάλος Έλληνας σκηνοθέτης που έφυγε σε νεαρή ηλικία για τη Γαλλία σκηνοθετώντας πολιτικά κυρίως θρίλερ που αγαπήθηκαν από το παγκόσμιο κοινό.
Ο γιος του, Ρομέν Γαβράς, είναι επίσης σκηνοθέτης αλλά ως τώρα ακολουθούσε πολύ διαφορετική πορεία από τον πατέρα του, με αδυναμία στην arthouse και τα βίντεο κλιπ.
Μιλώντας για τα διαφορετικά γούστα με τον πατέρα του, ο Ρομέν εξηγεί στον Guardian ότι ήταν κάπως δύσκολο να τον μεγαλώνει ο Κώστας Γαβράς καθώς προσπαθούσε να τον μυήσει στους μεγάλους και σίγουρα όχι για παιδιά σκηνοθέτες του παγκόσμιου σινεμά: «Έβλεπα Ταρκόφσκι από πολύ μικρός. Όλα τα αριστουργήματα, αλλά ήμουν πραγματικά πολύ μικρός. Ο πατέρας μου μου τα έδειχνε από τα επτά μου. Έτσι, η εξέγερσή μου στην ηλικία των 12 ή 13 ετών ήταν να ταχθώ ενάντια σε όλα αυτά. Είπα ότι μισώ τον Ταρκόφσκι και ότι η αγαπημένη μου ταινία ήταν το Die Hard». «Τα παιδιά διαμορφώνονται σε αντίθεση με κάτι», συμπληρώνει.
Μπορεί επομένως να ακολούθησε τον δικό του δρόμο, στην πορεία ωστόσο ο Ρομέν βρέθηκε πιο κοντά στα χνάρια του πατέρα του και σε λίγες μέρες περιμένουμε να παρακολουθήσουμε την τρίτη του ταινία μεγάλου μήκους που θα φιλοξενηθεί στην πλατφόρμα του Netflix.
Να σημειωθεί πως ο Κώστας Γαβράς στο παρελθόν έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις του για την ηγεμονία του Netflix στην αγορά προειδοποιώντας ότι «προσπαθεί να επιβάλλει μονοπωλιακό καθεστώς και όταν θα το πετύχει θα επιβάλει και τους δικούς του όρους ως προς το περιεχόμενο των ταινιών».
Η νέα ταινία του Ρομέν Γαβράς έχει τίτλο «Athena», έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο 79ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και είναι προγραμματισμένη να προβληθεί στο Netflix στις 23 Σεπτεμβρίου. Στο σενάριο συμμετέχει ο Λατζ Λι, γνωστός από την «Les Miserables» (Οι Άθλιοι) που σεναριακά βρίσκεται κοντά στην υπόθεση του «Athena».
Οι δύο άνδρες γνωρίζονται από παιδιά, αν και προέρχονται από πολύ διαφορετικά περιβάλλοντα: ο ένας είναι ο γιος βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη διεθνούς φήμης και ο άλλος ο γιος ενός οδοκαθαριστή από το Μάλι που μεγάλωσε στις εργατικές συνοικίες του Παρισιού. Μαζί έχουν ιδρύσει την καλλιτεχνική κολεκτίβα «Kourtrajmé».
«Για μένα, με το καλλιτεχνικό μου υπόβαθρο της μεσαίας τάξης, να κάνω παρέα με τον Λατζ ήταν σαν να συγκρούονται δύο κόσμοι. Αλλά δεν ήταν ποτέ άβολο γιατί ποτέ δεν προσπαθούσα να είμαι στο δρόμο, ποτέ δεν προσποιήθηκα κάτι που δεν ήμουν», σημειώνει ο Ρομέν Γαβράς.
Η ταινία
«Μετά τον θάνατο του μικρότερου αδερφού του μετά από μια υποτιθέμενη αστυνομική διαμάχη, ο Abdel (Dali Benssalah) επιστρέφει από την πρώτη γραμμή, για να βρει την οικογένειά του διαλυμένη. Παγιδευμένος ανάμεσα στην επιθυμία του μικρότερου αδερφού του Karim (Sami Slimane) για εκδίκηση και στις εγκληματικές συναλλαγές του μεγαλύτερου αδελφού του Moktar (Ouassini Embarek), παλεύει να κατευνάσει τις αυξανόμενες εντάσεις. Καθώς η κατάσταση κλιμακώνεται, η κοινότητά τους, ΑΘΗΝΑ, μετατρέπεται σε φρούριο υπό πολιορκία και σκηνή τραγωδίας για την οικογένεια και όχι μόνο», αναφέρεται στη σύνοψη της ταινίας «Athena».
«Η ταινία είναι ένα παραμύθι που πλαισιώνει τον αστικό πόλεμο ως την αρχετυπική ελληνική τραγωδία. Μια ταινία που χαρακτηρίστηκε από τους Sight & Sound ως ’’το πιο συναρπαστικό πολιτικό θρίλερ μετά το Children of Men’’. Δεν μιλάμε για Κουροσάβα ούτε για Χόλιγουντ, αν και φέρει γενναιόδωρα το βάρος και από τα δύο στρατόπεδα. Στον πυρετό της μάχης... ο Γαβράς φαίνεται να έχει συμφιλιωθεί με το παρελθόν του», σχολιάζει ο Guardian.
Αναφερόμενος στους ήρωες της ταινίας του ο Ρομέν Γαβράς δηλώνει πως ταυτίζεται και με τα τρία αδέρφια. «Βασικά, αισθάνομαι όπως όλα τα αδέρφια της ταινίας. Είμαι ο Αμπντέλ, ο σοφός που θέλει να σταματήσει τη βία. Είμαι το νεαρό παιδί που θέλει να κάψει τον κόσμο.. Και υποθέτω ότι είμαι επίσης ο φρικτός αδερφός που θέλει μόνο να προστατεύσει τα δικά του συμφέροντα».
Αναγνωρίζοντας ότι η ταινία του οδηγεί στο χάος, σε αντίθεση με τις ταινίες του πατέρα του που δείχνουν προς συγκεκριμένη ηθική κατεύθυνση, ο Ρομέν Γαβράς θεωρεί ότι την εποχή του Κώστα Γαβρά ήταν πιο απλά τα πράγματα. «Υπήρχε μια ισχυρότερη αίσθηση του σωστού και του λάθους. Υπήρχαν οι συντηρητικές δυνάμεις που ήταν στην εξουσία έναντι των δυνάμεων της νέας γενιάς που προσπαθούσαν να αλλάξουν τον κόσμο – και αυτό φαινόταν σαν μια επιλογή. Αλλά σήμερα δεν έχω αυτή την αυτοπεποίθηση. Η ταινία είναι πολύ απαισιόδοξη. Η παλιά ελπίδα δεν υπάρχει».
Οι αρνητικές αντιδράσεις στο Twitter
Η ταινία οδήγησε στο χάος και με ένα άλλο τρόπο καθώς προκάλεσε μεγάλη δραστηριότητα του Twitter από ακραίους χρήστες που ζητούσαν το cancel της. Το hashtag cancelathena έγινε τρεντ στην πλατφόρμα για το όνομα και την υπόθεση της ταινίας, με τον ακραίο λόγο μερίδας των χρηστών να υποστηρίζει πως η ταινία- που δεν έχουν δει ακόμα- ενθαρρύνει «επαναστάσεις μεταναστών» του οποίους «παρουσιάζει ως θύματα».
Ο ίδιος πάντως, μιλώντας στο ελληνικό Flix μετά τον χαμό που δημιουργήθηκε στο Twitter, δεν φαίνεται να ενοχλείται ιδιαίτερα. Πρόκειται άλλωστε για ένα αιρετικό σκηνοθέτη. «Το Twitter είναι μία χοάνη πλέον. Δεν δίνω περισσότερη προσοχή στο ζήτημα, αν και μάλλον πρέπει να ευχαριστήσω όλους όσοι χρησιμοποίησαν το χάσταγκ γι’ αυτή την περίεργη δωρεάν διαφήμιση», λέει χαρακτηριστικά.
Και τι λέει για το «φάντασμα» του ονόματος του πατέρα του; Σύμφωνα με τον ίδιο, ποτέ δεν ένιωσε να πτοείται από τη φήμη του πατέρα του. Ήταν απόλυτα χαρούμενος που έκανε τις δικές του ταινίες. Στη συνέχεια, όμως, άρχισε να εργάζεται για το «Athena», με το πάντρεμα της ελληνικής τραγωδίας και του πολύ φορτισμένου κοινωνικού σχολιασμού, και συνειδητοποίησε ότι πήγαινε στα λημέρια του πατέρα του. «Έτσι νιώθω τεράστια πίεση όταν αυτή η ταινία είναι συνδεδεμένη με το όνομά μου. Γιατί είναι και το όνομα του πατέρα μου», υπογραμμίζει.
Η μεγάλη φίρμα της οικογένειας και γιατί προτιμάει τον Μπάτμαν
Μπορεί όλοι να τον προσδιορίζουμε ως ο γιος του Κώστα Γαβρά, ωστόσο, ο Ρομέν Γαβράς θεωρεί «τιτάνα» άλλο μέλος της οικογένειάς του, τη μητέρα του την οποία χαρακτηρίζει «το πιο σκληρό άτομο που έχει γνωρίσει». Η Μισέλ Ρέι-Γαβρά εργάστηκε ως οδηγός ράλι και δημοσιογράφος πριν προχωρήσει στην παραγωγή ταινιών. Κάλυψε τον πόλεμο στο Βιετνάμ και αιχμαλωτίστηκε από τους Βιετκόνγκ. «Νομίζω ότι ήταν με τους Βιετκόνγκ για περίπου δύο μήνες, αλλά στη χειρότερη περιοχή όπου βρίσκονταν στα τούνελ και βομβαρδίζονταν με ναπάλμ όλη την ώρα από τους Αμερικανούς. Οι ιστορίες που μου λέει η μαμά μου είναι τρελές».
Επιστρέφοντας ξανά στο θέμα της ανατροφής, ο Ρομέν Γαβράς εξηγεί πώς είναι να μεγαλώνεις σε σπίτι αριστερών. «Γαλουχήθηκα με τους ελληνικούς μύθους. Δεν επιτρέπονταν ταινίες της Walt Disney. Και για να είμαι ειλικρινής, το καταλαβαίνω. Ο Βασιλιάς των Λιονταριών είναι μια ταινία για τη βασιλεία. Όλοι γονατίζουν μπροστά στον βασιλιά. Αλλά όλες οι αφηγήσεις είναι έτσι. Ένα κορίτσι έχει κάτι ιδιαίτερο μέσα της. Το ίδιο με τους υπερήρωες. Όμως δεν εργάζονται σκληρά για να έχουν αυτές τις υπερδυνάμεις τους. Τα δαγκώνει μια αράχνη και ξαφνικά γίνονται μαγικά. Τι διδάσκει αυτό: ότι μια μέρα θα κερδίσεις το λαχείο. Γι' αυτό ο μόνος καλός υπερήρωας είναι ο Μπάτμαν, γιατί δεν έχει υπερδυνάμεις, είναι απλώς ένας πλούσιος σε επαγρύπνηση».
«Μην λέτε στα παιδιά ότι είναι ξεχωριστά. Έχω μια κόρη 13 ετών και της λέω συνέχεια: ‘’Αυτά τα πράγματα δεν υπάρχουν. Η ζωή είναι δουλειά. Μην περιμένεις μια υπερδύναμη’’, προσθέτει, ενώ όταν ο δημοσιογράφος του Guardian παρατηρεί ότι λίγο σαν τους γονείς του απαντάει: «Ναι, αλλά δεν έχω δείξει ακόμα καθόλου Ταρκόφσκι».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου