Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθεί από τις 28 Σεπτεμβρίου έως τις 9 Οκτωβρίου 2022.
Από τη νέα ταινία του Παρκ Τσαν-Γουκ μέχρι τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρα κλείνει τα «28» και τα έχει όλα: Συνολικά 142 ταινίες σε 12 μέρες προβολών, 3 διαγωνιστικά τμήματα, νέους δημιουργούς, αληθινές ιστορίες, ελληνικές μικρού μήκους, πολυαναμενόμενες πρεμιέρες και τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.
Πότε
Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθεί από τις 28 Σεπτεμβρίου έως τις 9 Οκτωβρίου 2022.
Το μότο
Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας είναι εδώ και υπόσχεται να κάνει τις Νύχτες σας... Σινεμά!
Πού
Οι χώροι του φεστιβάλ φέτος είναι οι: ΠΑΛΛΑΣ, ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ 1 και 2, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και για πρώτη φορά στην αίθουσα Sphera του Village Cinemas @The Mall Athens για μία ξεχωριστή προβολή.
Πώς
Η ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr ξεκινά την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου στις 12:00.
Το πρόγραμμα
Δείτε εδώ το ωρολόγιο πρόγραμμα
Οι 12 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού
ΛΙΜΝΗ FALCON / FALCON LAKE
Σκηνοθεσία: Σαρλότ Λε Μπον
Πρώτος έρωτας, μια ευρηματική ιστορία φαντασμάτων, ή μήπως και τα δύο; Στο μυαλό του 14χρονου Μπαστιέν και της μεγαλύτερης, πιο περπατημένης Κλοέ, πάντως, ο θρύλος γύρω από τη λίμνη Φάλκον στον Καναδά, αποτελούν απλώς επιπρόσθετο στοιχείο θερινής έξαψης γύρω από ένα αδιάκοπο φλερτ στο οποίο το κορίτσι έχει τον πρώτο λόγο. Άλλωστε, στον κόσμο των ερωτοχτυπημένων εφήβων όλα φαντάζουν και μοναδικά και πρωτόγνωρα και τρομακτικά, όπως με εξαιρετική ευστοχία αποτυπώνει η Σαρλότ Λε Μπον στο υποβλητικό ντεμπούτο που έκλεψε τις εντυπώσεις στο Δεκαπενθήμερο του Φεστιβάλ Καννών. Ένα φιλμ αίνιγμα, δεξιοτεχνικά δοσμένο, εμποτισμένο από τα κινηματογραφικά φαντάσματα ενός ειδυλλιακού τοπίου που ταιριάζει γάντι σε ταινία τρόμου.
ΑΣΤΡΑΚΑΝ / ASTRAKAN
Σκηνοθεσία: Νταβίντ Ντεπεσβίλ
Δωδεκάχρονο αγόρι μεγαλώνει σε ανάδοχη οικογένεια στη γαλλική επαρχία. Το συνεσταλμένο φλερτ του με μια συμμαθήτρια, η νεφελώδης σχέση του με τη νεαρή που έχει αναλάβει την κηδεμονία με βασικό κίνητρο τα λεφτά, ο θρησκευτικός συντηρητισμός της τοπικής κοινότητας και οι εξάρσεις βίας που αναδύονται μέσα από τις πιο αναπάντεχες καθημερινές καταστάσεις, εξαρχής προορισμένες να εγγραφούν σε άβατες γωνιές της μνήμης, αποτελούν τα υλικά με τα οποία ο πρωτοεμφανιζόμενος Νταβίντ Ντεπεσβίλ φιλοτεχνεί το ιμπρεσιονιστικό πορτραίτο μιας ευάλωτης προεφηβικής εμπειρίας. Ένα σκηνοθετικό ντεμπούτο περίτεχνων υπαινιγμών και ελλειπτικής προσέγγισης, που έρχεται να σοκάρει με τη μαεστρία ενός πρώιμου Χάνεκε.
ΒΡΑΧΟΝΗΣΙ / ENYS MEN
Σκηνοθεσία: Μαρκ Τζένκιν
Μια φυσιοδίφης μελετά σπάνιο λουλούδι σε ακατοίκητο νησί της Κορνουάλης, εν έτει 1973. Την καθημερινή της ρουτίνα κυκλώνει η απομόνωση, ο φουρτουνιασμένος ωκεανός, το άγριο τοπίο, ο ερχομός μιας πρωτομαγιάς μπολιασμένης θρύλους, ο χρόνος που γεμίζει ρωγμές, μνήμες και φαντάσματα. Αν ο Νίκολας Ρεγκ, ο Τζόναθαν Γκλέιζερ, ο Πίτερ Γουίαρ, ο Άρι Άστερ και άλλα σημεία αναφοράς του Μαρκ Τζένκιν μπορούσαν μαγικά να μπουν στην αίθουσα, το πιθανότερο είναι να χειροκροτούσαν όρθιοι ένα κομψοτέχνημα στοιχειωμένο από το απόκοσμο φολκλόρ, τα άχρονα στοιχεία της Μητέρας Φύσης, τον μεταφυσικό τρόμο και το συλλογικό κινηματογραφικό ασυνείδητο. Από τον δημιουργό του εξαίσιου «Bait», μια ολομέτωπη επίθεση στις αισθήσεις που έρχεται κατευθείαν από το Φεστιβάλ Καννών.
1976
Σκηνοθεσία: Μανουέλα Μαρτέλι
Στη Χιλή του Πινοσέτ, η Κάρμεν μετακομίζει στο παραλιακό εξοχικό της προκειμένου να επιβλέψει την ανακαίνισή του. Όταν ο οικογενειακός ιερέας την πείθει να υποθάλψει, κρυφά από τους δικούς της, έναν τραυματισμένο νεαρό επαναστάτη, η ευκατάστατη αλλά παραμελημένη γυναίκα αποκτά ένα πρωτόγνωρο για εκείνη κίνητρο για ζωή, ενώ παράλληλα βλέπει την ήσυχη και βολεμένη καθημερινότητά της να ανατρέπεται μέρα με τη μέρα. Στην καλύτερη παράδοση της δεκαετίας του ’70, η Μανουέλα Μαρτέλι αναπαριστά ευλαβικά την εποχή και το αγωνιώδες κλίμα παράνοιας που τη συνοδεύει, για να δημιουργήσει ένα βραδυφλεγές και άκρως αποτελεσματικό πολιτικό θρίλερ, όπου μια απροσδιόριστη αίσθηση απειλής παραμονεύει σε κάθε χειρουργικής ακριβείας πλάνο του.
Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΟΣΤΩΝ / HUESERA
Σκηνοθεσία: Μισέλ Γκάρζα Σερβέρα
Η Βαλέρια και ο Ραούλ είναι ένα νεαρό ζευγάρι που περιμένει επιτέλους το πρώτο του παιδί. Μόνο που η αρχική αίσθηση ευτυχούς προσμονής επισκιάζεται όταν η μέλλουσα μητέρα καταλαμβάνεται από δυσοίωνα οράματα όπου πρωταγωνιστούν απόκοσμες απρόσωπες φιγούρες. Κάπου ανάμεσα στον οικιακό τρόμο του «The Babadook» και το λατινοαμερικάνικο φολκλόρ του «La Llorona», το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο της Μισέλ Γκάρσα Σερβέρα ανανεώνει ιδιοφυώς το πολυχρησιμοποιημένο μοτίβο της εγκυμοσύνης ως υπέρτατο σύμβολο σωματικού τρόμου. Καθώς η ηρωίδα χάνει σταδιακά τον εαυτό της προκειμένου να ανταποκριθεί στις καταπιεστικές προσδοκίες των γύρω της και στο «καθήκον» της ως μητέρα, η ταινία μετατρέπεται σε ανατριχιαστική αλληγορία για το δικαίωμα της γυναίκας στο σώμα της. Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα.
ΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΦΤΑΝΙ / THE BLUE CAFTAN
Σκηνοθεσία: Μαριάμ Τουζανί
Σε μια από τις παλαιότερες συνοικίες του Μαρόκου, ένα παντρεμένο ζευγάρι συντηρεί ένα παραδοσιακό ραφείο και μαζί ένα γάμο από τον οποίο κάθε ερωτική διάθεση έχει παρέλθει. Εκείνη πασχίζει με την υγεία της και το πόσο της λείπει λίγη τρυφερότητα. Εκείνος παλεύει με την καταπιεσμένη ομοφυλοφιλία του. Κι ένας νεαρός μαθητευόμενος έρχεται να τρυπώσει καταλυτικά ανάμεσά τους. Ένας κόσμος αγάπης ως απάντηση σε μια αναχρονιστική πραγματικότητα. Τρεις άνθρωποι που εφευρίσκουν πώς να συνυπάρξουν κόντρα στα σκληρά προστάγματα της ζωής. Αυτή την ιστορία διηγείται με τρυφερότητα, ήρεμη συγκίνηση και δύο θαυμάσιες πρωταγωνίστριες η Μαριάμ Τουζανί, κερδίζοντας το βραβείο FIPRESCI στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών.
ΟΙ ΔΥΟ ΣΤΑΘΜΟΙ / DOS ESTACIONES
Σκηνοθεσία: Χουάν Πάμπλο Γκονζάλεζ
Οι Γκαρσία ήταν κάποτε μία από τις πλουσιότερες φαμίλιες του Χαλίσκο. Πλέον τα ηνία κρατάει η 50χρονη Μαρία και με τις πολυεθνικές να έχουν αλλάξει τις οικονομικές ισορροπίες στην περιοχή, δυσκολεύεται να κρατήσει την οικογενειακή μονάδα παραγωγή τεκίλας κερδοφόρα. Όταν όμως βιβλικά δεινά φέρνουν τη φυτεία της στο χείλος της καταστροφής, η Μαρία αναγκάζεται να φτάσει στα άκρα όχι μόνο για να σώσει την κοινότητα και την αξιοπρέπειά της, αλλά και για να αναμετρηθεί με την καταπιεσμένη της σεξουαλικότητά. Με μια ματιά απολύτως νηφάλια, παρά τα περιρρέοντα αλκοολούχα, μεστωμένη σε εκπληκτικά ντοκιμαντέρ, ο πολυβραβευμένος Χουάν Πάμπλο Γκονζάλες ντεμπουτάρει στη μυθοπλασία παρουσιάζοντας σινεμά ολιστικό, με σύγχρονη και βαθιά κοινωνική άποψη, φωτογραφημένο σε συμμετρικά διοράματα, που μέσα τους δεσπόζει επιβλητικότατη η βραβευμένη στο Σάντανς Τερέζα Σάντσεζ.
ΤΟ ΗΣΥΧΟ ΚΟΡΙΤΣΙ / THE QUIET GIRL
Σκηνοθεσία: Κόλουμ Μπερέιντ
Λόγω της εγκυμοσύνης της μητέρας της, η Κοτς, ένα πραγματικά ήσυχο κορίτσι, θα περάσει το καλοκαίρι με ανάδοχους γονείς. Χάρη στη φροντίδα τους, θα βρει σιγά σιγά τη φωνή της στο ειδυλλιακό σκηνικό της ιρλανδικής υπαίθρου. Ενώ όμως μεταξύ των μελών της νέας της οικογένειας υποτίθεται πως δεν υπάρχουν μυστικά, εκείνη θα ανακαλύψει ένα. Ήδη κλασικό στο πλαίσιο της εθνικής κινηματογραφίας της Ιρλανδίας, το φιλμ αποφεύγει τις συμβάσεις μιας ταινίας ενηλικίωσης προς όφελος μιας τρυφερής και σχολαστικής φιλμικής μεταφοράς ενός αναγνωρισμένου διηγήματος. Μόνο με τα αυτονόητα, ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης συγχρονίζει αυθόρμητα την καρδιά της ιστορίας με τους παλμούς του θεατή και την παρακολουθεί να χτυπάει, να μεγαλώνει, να γιγαντώνεται, μέχρι να σπάσει.
AFTERSUN
Σκηνοθεσία: Σάρλοτ Γουέλς
Μια γυναίκα θυμάται τις διακοπές που πέρασε μικρή, με τον χωρισμένο πατέρα της, στη διάρκεια ενός καλοκαιριού χαμένου βαθιά στη μνήμη, αλλά καθοριστικού και για τους δυο. Το «Aftersun» είναι μια ταινία που παρακολουθείς χαμογελαστός στην αρχή και γλυκύτατα δακρυσμένος στο τέλος. Είναι το είδος του μικρού, μαγικού φιλμ που αφήνει μεγάλα, τρυφερά σημάδια μέσα σου. Είναι το ωραιότερο ντεμπούτο των τελευταίων ετών και ο πιο συγκινητικός λόγος για να θυμάται κανείς κινηματογραφικά το 2022. Υπέροχοι πρωταγωνιστές του, η πρωτοεμφανιζόμενη Φράνκι Κόριο και ο Πολ Μέσκαλ του «Normal People». Βραβείο της Επιτροπής στο Δεκαπενθήμερο Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΕΟΥΛ / ALL THE PEOPLE I’LL NEVER BE
Σκηνοθεσία: Ντέιβι Τσου
Η Φρέντι, μια νεαρή Γαλλίδα ασιατικής καταγωγής, ταξιδεύει κρυφά από τη μητέρα της στη Νότια Κορέα για να συναντήσει τους βιολογικούς γονείς της. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως βάσει της νομοθεσίας, πρέπει να δώσουν και οι δύο τη συγκατάθεσή τους γι' αυτή τη συνάντηση αλλιώς το ταξίδι της δεν έχει νόημα. Με μια στοχαστική, αλλά συνάμα περίτεχνη αφήγηση που ξεδιπλώνεται σε ελλείψεις, ο Ντέιβι Τσου ανακαλεί γνώριμους κώδικες της ταινίας ενηλικίωσης και υπογράφει μια πανανθρώπινη σονάτα για όσα μας καθορίζουν κι όσα νομίζουμε πως θέλουμε αλλά ποτέ μας δεν θα γίνουμε. Εξωπραγματική κεντρική ερμηνεία από την πρωτοεμφανιζόμενη (αλλά διακεκριμένη εικαστικό) Παρκ Τζι-Μιν. Με αισθητή διαφορά μία από τις καλύτερες ταινίες του 75ου Φεστιβάλ Καννών.
JOYLAND
Σκηνοθεσία: Σαΐμ Σαντίκ
Καθώς η αυστηρά παραδοσιακή οικογένεια των Ράνα ανυπομονεί για τη γέννηση ενός ακόμη αγοριού, ο νεότερος γιος εντάσσεται κρυφά σε ερωτικό χορευτικό θίασο και ερωτεύεται ένα από τα τρανς μέλη του. Μόνο που στο περιθώριο του δικού του αθέατου φλερτ, σύσσωμη η φαμίλια αρχίζει να ξανοίγεται προς έναν αναπάντεχο ερωτικό πειραματισμό. O φετινός Queer Φοίνικας είναι ένα ανέλπιστα απελευθερωτικό φιλμ από το Πακιστάν, το πρώτο στην ιστορία του Φεστιβάλ Καννών από τη χώρα, που μαζί με τα έμφυλα στερεότυπα, συμπαρασύρει με πανσεξουαλική ορμή κάθε προκατάληψη πως μια ταινία σαν το «Joyland», θα μπορούσε ποτέ να ξεπηδήσει από ένα προπύργιο της παραδοσιακής πατριαρχίας και του θρησκευτικού πουριτανισμού.
ΠΑΜΦΙΡ / PAMFIR
Σκηνοθεσία: Ντιμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ
Παραμονές του τοπικού παγανιστικού καρναβαλιού, ο Παμφίρ επιστρέφει στην Ουκρανία έπειτα από μήνες, για να περάσει χρόνο με τους δικούς του. Όταν ο έφηβος γιος του βάζει φωτιά στην εκκλησία του χωριού, ο Παμφίρ θα αναγκαστεί να μεταφέρει λαθραία εμπορεύματα από τη Ρουμανία για να πληρώσει τα έξοδα, κάτι που θα τον μπλέξει ξανά στα δίχτυα της παρανομίας. Με αναφορές στην αρχαία τραγωδία, αλλά και τη βιβλική ιστορία του Αβραάμ και του Ισαάκ, και με στιβαρή σκηνοθεσία που τον καθιερώνει ως ένα από τα πλέον υποσχόμενα ταλέντα του ανατολικοευρωπαϊκού σινεμά, το δυναμικό αυτό ντεμπούτο μετατρέπει την προδιαγεγραμμένη πορεία ενός φτωχοδιάβολου σε μια διαχρονική ιστορία εξιλέωσης και άρρηκτων οικογενειακών δεσμών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου