Οι βρετανικές παραγωγές θεωρούνται «δυσανάλογα» πολλές και απειλούν την πολιτιστική πολυμορφία της Ευρώπης.
Η ΕΕ μετά το Brexit ετοιμάζεται να δράσει εναντίον του «δυσανάλογα» μεγάλου αριθμού βρετανικών τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών που εμφανίζονται στην Ευρώπη, πλήττοντας τη βιομηχανία ψυχαγωγίας του Ηνωμένου Βασιλείου και την «ήπια δύναμη» της χώρας στο εξωτερικό.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων της Ευρώπης, ενισχύθηκε κατά 1,4 δισ. λίρες από την πώληση δικαιωμάτων διεθνώς. Ωστόσο, σε έγγραφο της ΕΕ το οποίο επικαλείται πως έχει δει ο Guardian, αναφέρεται πως η κυριαρχία του αποτελεί απειλή για την «πολιτιστική πολυμορφία» της Ευρώπης.
Το ζήτημα είναι πιθανό να ενταχθεί σε μια λίστα σημείων τριβής στις σχέσεις ΕΕ-Βρετανίας, δεδομένου ότι η χώρα εγκατέλειψε την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση. Στο επίκεντρο της προσοχής των Βρυξελλών έχει μπει ο συνεχής χαρακτηρισμός των βρετανικών προγραμμάτων και ταινιών ως «ευρωπαϊκών έργων».
Σύμφωνα με την οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων της ΕΕ, η πλειοψηφία του χρόνου μετάδοσης πρέπει να παρέχεται σε ευρωπαϊκό περιεχόμενο στην τηλεόραση. Παράλληλα πρέπει να αποτελεί τουλάχιστον το 30% του αριθμού των τίτλων στις online πλατφόρμες όπως το Netflix και η Amazon.
Χώρες όπως η Γαλλία έχουν προχωρήσει περισσότερο, θέτοντας ποσόστωση 60% για τα ευρωπαϊκά έργα σε Video On Demand και απαιτώντας το 15% του κύκλου εργασιών των πλατφορμών να δαπανάται για την παραγωγή ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών και κινηματογραφικών έργων.
Σύμφωνα με έγγραφο της ΕΕ που κατατέθηκε στις 8 Ιουνίου, στον απόηχο του Brexit πιστεύεται ότι η συμπερίληψη περιεχομένου του Ηνωμένου Βασιλείου σε τέτοιες ποσοστώσεις οδήγησε σε αυτό που έχει χαρακτηριστεί ως «δυσανάλογη» συμμετοχή του βρετανικού προγραμματισμού στην ευρωπαϊκή τηλεόραση.
«Η υψηλή διαθεσιμότητα του βρετανικού περιεχομένου σε υπηρεσίες βίντεο on demand, καθώς και τα προνόμια που παρέχονται από τον χαρακτηρισμό ως ευρωπαϊκά έργα, μπορεί να οδηγήσουν σε δυσανάλογη παρουσία του βρετανικού περιεχομένου σε σχέση με το ευρωπαϊκό όριο για το βίντεο on demand και να εμποδίσει μια μεγαλύτερη ποικιλία ευρωπαϊκών έργων (συμπεριλαμβανομένων από μικρότερες χώρες ή λιγότερο ομιλούμενες γλώσσες)», αναφέρει το έγγραφο που διανέμεται μεταξύ των κρατών μελών.
«Ως εκ τούτου, η δυσαναλογία μπορεί να επηρεάσει την εκπλήρωση των στόχων προώθησης των ευρωπαϊκών έργων και της πολιτιστικής πολυμορφίας που αποσκοπούν στην οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων», καταλήγει το έγγραφο.
Πλήγμα για την κατηγορία του δράματος
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναλάβει να ξεκινήσει μια μελέτη των επιπτώσεων του βρετανικού προγραμματισμού στην «πολιτιστική πολυμορφία» της ΕΕ. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η μελέτη θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα προς τη δράση για τον περιορισμό των προνομίων που παρέχονται στο περιεχόμενο της Βρετανίας.
Σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας, μια κίνηση να οριστεί το περιεχόμενο του Ηνωμένου Βασιλείου ως κάτι διαφορετικό από το ευρωπαϊκό, οδηγεί σε απώλεια μεριδίου αγοράς και θα πλήξει ιδιαίτερα το είδους του δράματος στη Βρετανία καθώς η προπώληση των δικαιωμάτων για εκπομπές όπως το Downton Abbey και το Crown εξασφάλιζαν συχνά τη χρηματοδότηση για να προχωρήσει η παραγωγή.
«Η πώληση των διεθνών δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας για βρετανικά προγράμματα έχει γίνει κρίσιμο μέρος της χρηματοδότησης της παραγωγής σε ορισμένα είδη, όπως το δράμα», επιβεβαιώνει ο εκτελεστικός διευθυντής της Commercial Broadcasters Association (COBA), Άνταμ Μινς.
«Η απώλεια πρόσβασης σε σημαντικό μέρος των αγορών της ΕΕ θα ήταν ένα σοβαρό πλήγμα για τον τηλεοπτικό τομέα του Ηνωμένου Βασιλείου, πέρα από την αλυσίδα αξίας, από τους παραγωγούς και τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς μέχρι το δημιουργικό», πρόσθεσε.
Η πώληση των δικαιωμάτων σε ευρωπαϊκά κανάλια και πλατφόρμες VOD απέφερε στον βρετανικό τηλεοπτικό κλάδο 490 εκατ. λίρες σε πωλήσεις το 2019-20, καθιστώντας την ευρωπαϊκή αγορά ως την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για το Ηνωμένο Βασίλειο πίσω από τις ΗΠΑ.
Απαραίτητη η επανεκτίμηση της παρουσίας του βρετανικού περιεχομένου
Σύμφωνα με το έγγραφο που διέρρευσε, με τίτλο «Η δυσανάλογη παρουσία του βρετανικού περιεχομένου στην ευρωπαϊκή ποσόστωση VOD και οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία και την προώθηση διαφόρων ευρωπαϊκών έργων», θεωρείται απαραίτητο για το μπλοκ να επανεκτιμήσει την «παρουσία βρετανικού περιεχομένου στον απόηχο του Brexit».
«Οι ανησυχίες σχετίζονται με το πώς το Brexit θα επηρεάσει τον τομέα της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οπτικοακουστικών Θεμάτων, το Ηνωμένο Βασίλειο παρέχει το ήμισυ της παρουσίας ευρωπαϊκού τηλεοπτικού περιεχομένου σε VOD στην Ευρώπη και τα έργα του Ηνωμένου Βασιλείου προωθούνται πιο ενεργά, ενώ η Βρετανία διαθέτει το χαμηλότερο μερίδιο διαφημιστικών σποτ για την ΕΕ», αναφέρει το έγγραφο.
«Αν και το Ηνωμένο Βασίλειο συνιστά τώρα τρίτη χώρα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οπτικοακουστικό του περιεχόμενο εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται ως ‘’ευρωπαϊκό έργο’’ σύμφωνα με τον ορισμό που παρέχεται από την οδηγία AVMS, καθώς ο ορισμός συνεχίζει να αναφέρεται στην ευρωπαϊκή σύμβαση για τη διασυνοριακή τηλεόραση του Συμβουλίου της Ευρώπης, στο οποίο το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει συμβαλλόμενο μέρος», συνεχίζει.
Όπως υπογραμμίζει ο Guardian, υπήρχε ο φόβος στη βρετανική βιομηχανία ότι η ΕΕ θα επεδίωκε να υπονομεύσει την κυριαρχία της στην οπτικοακουστική αγορά όταν η χώρα θα είχε αποχωρήσει από το μπλοκ. Η κυβέρνηση της χώρας είχε επανειλημμένα προειδοποιηθεί για τον κίνδυνο.
Πηγές του κλάδου ανέφεραν ότι πίστευαν ότι ήταν θέμα χρόνου «όχι αν», με την κυβέρνηση να φαίνεται να έχει μικρή δύναμη επιρροής στις Βρυξέλλες για το θέμα.
Πότε αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις
Πηγές της ΕΕ θεωρούν ότι η πρωτοβουλία θα προχωρήσει πιθανώς περισσότερο όταν η Γαλλία αναλάβει την κυλιόμενη προεδρία της Ένωσης τον Ιανουάριο, με την υποστήριξη της Ισπανίας, της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Αυστρίας, μεταξύ άλλων.
Στο μεταξύ υπάρχει μια ενδιάμεση αναθεώρηση της οδηγίας AVMS που λήγει σε τρία χρόνια, και ορισμένοι πιστεύουν ότι μπορεί να αποτελέσει το σημείο από το οποίο θα μπορούσαν να εφαρμοστούν οι αλλαγές.
«Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι υπερήφανο για τη φιλοξενία μιας παγκόσμιας κλάσης κινηματογραφικής και τηλεοπτικής βιομηχανίας που διασκεδάζει τους θεατές παγκοσμίως και την οποία η κυβέρνηση έχει υποστηρίξει σε όλη την πανδημία, μεταξύ άλλων μέσω του προγράμματος επανεκκίνησης ταινιών και τηλεόρασης», δήλωσε εκπρόσωπος της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Το καθεστώς ευρωπαϊκών έργων εξακολουθεί να ισχύει για οπτικοακουστικά έργα καταγωγής Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο είναι συμβαλλόμενο μέρος στην ευρωπαϊκή σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη διασυνοριακή τηλεόραση (ECTT)», πρόσθεσε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου