Με την απονομή των βραβείων στα δύο Διαγωνιστικά τμήματα και την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στο Δωμάτιο», ολοκληρώθηκε η Τελετή Λήξης του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η μεγάλη κινηματογραφική, και φέτος επετειακή, γιορτή της Αθήνας ολοκληρώθηκε το Σάββατο με την «Νέα Λιθουανία» να στέφεται βασίλισσα στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας. Δίπλα της λάμπουν η ταινία «H Γη του Μέλιτος» που κέρδισε την Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και η ταινία «Οι Άθλιοι» που κέρδισε το Βραβείο Κοινού Fischer Beer.
Αναλυτικά τα βραβεία
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποτελούνταν από τους:
Γουίτ Στίλμαν (Πρόεδρος της Επιτροπής), σκηνοθέτης
Χάνα Πάτερσον, σκηνοθέτις, παραγωγός
Μισέλ Βάλεϋ, ηθοποιός
Ουμπέρτο Μουρέιρα, κριτικός κινηματογράφου
Μπίργκιτ Κόλερ, επιμελήτρια του Ινστιτούτο Τέχνης Κινηματογράφου και Video Art στο Βερολίνο
Χάνα Πάτερσον, σκηνοθέτις, παραγωγός
Μισέλ Βάλεϋ, ηθοποιός
Ουμπέρτο Μουρέιρα, κριτικός κινηματογράφου
Μπίργκιτ Κόλερ, επιμελήτρια του Ινστιτούτο Τέχνης Κινηματογράφου και Video Art στο Βερολίνο
Το Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας κέρδισε η ταινία «Νέα Λιθουανία» του Καρόλις Καουπίνις.
Λιθουανία, τέλη της δεκαετίας του ’30. Ένας γεωγράφος προτείνει στην κυβέρνηση της, εδαφικά απειλούμενης από την Πολωνία, χώρας το ριζοσπαστικό σχέδιο μιας «νέας Λιθουανίας» σε κάποια άλλη περιοχή του πλανήτη! Μια απίστευτη κι όμως αληθινή ιστορία αναλαμβάνει να την φέρει στο φως ένα σαρδόνιο ντεμπούτο που συγγενεύει αισθητικά με τον «Ψυχρό Πόλεμο» του Πάβελ Παβλικόσφκι, προσθέτωντας σε αυτόν την υπόγεια ειρωνεία και τον πολιτικό σουρεαλισμό.
Λιθουανία, τέλη της δεκαετίας του ’30. Ένας γεωγράφος προτείνει στην κυβέρνηση της, εδαφικά απειλούμενης από την Πολωνία, χώρας το ριζοσπαστικό σχέδιο μιας «νέας Λιθουανίας» σε κάποια άλλη περιοχή του πλανήτη! Μια απίστευτη κι όμως αληθινή ιστορία αναλαμβάνει να την φέρει στο φως ένα σαρδόνιο ντεμπούτο που συγγενεύει αισθητικά με τον «Ψυχρό Πόλεμο» του Πάβελ Παβλικόσφκι, προσθέτωντας σε αυτόν την υπόγεια ειρωνεία και τον πολιτικό σουρεαλισμό.
Το Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών κέρδισε η ταινία «Μια Αποικία» της Ζενεβιέβ Ντουλούντ-ντε Σελ.
Σε μια επαρχιακή πόλη του Καναδά, ένα ντροπαλό κορίτσι στο κατώφλι της εφηβείας παίρνει μια πρώτη ιδέα για τον γεμάτο ανισότητες και βαθιά ριζωμένη προκατάληψη κόσμο των μεγάλων που την περιμένει. Μια πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός δίνει εξετάσεις στο κοινωνικό σινεμά και στις ταινίες ενηλικίωσης. Και παίρνει άριστα, αποκτώντας στην πορεία και μια δίκαια κερδισμένη Κρυστάλλινη Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου.
Σε μια επαρχιακή πόλη του Καναδά, ένα ντροπαλό κορίτσι στο κατώφλι της εφηβείας παίρνει μια πρώτη ιδέα για τον γεμάτο ανισότητες και βαθιά ριζωμένη προκατάληψη κόσμο των μεγάλων που την περιμένει. Μια πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός δίνει εξετάσεις στο κοινωνικό σινεμά και στις ταινίες ενηλικίωσης. Και παίρνει άριστα, αποκτώντας στην πορεία και μια δίκαια κερδισμένη Κρυστάλλινη Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου.
Το Βραβείο Σεναρίου κέρδισε η Μπόρα Κιμ για την ταινία «Το Σπίτι του Μικρού Πτηνού».
Σε ένα σπίτι που καταρρέει, σε μια χώρα που αναπτύσσεται ραγδαία, σε έναν περίγυρο που δεν την καταλαβαίνει, σε μια σειρά από αδιέξοδες ερωτικές εξερευνήσεις, ένα κορίτσι ανοίγει αντίξοο δρόμο προς την ενηλικίωση και προς ένα μοντέρνο κόσμο που αλλάζει ιλιγγιωδώς. Και μια σκηνοθέτρια από τη Ν.Κορέα παραδίδει το πιο πολυβραβευμένο ντεμπούτο του 2019 (11 νίκες μέχρι στιγμής σε μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού).
Σε ένα σπίτι που καταρρέει, σε μια χώρα που αναπτύσσεται ραγδαία, σε έναν περίγυρο που δεν την καταλαβαίνει, σε μια σειρά από αδιέξοδες ερωτικές εξερευνήσεις, ένα κορίτσι ανοίγει αντίξοο δρόμο προς την ενηλικίωση και προς ένα μοντέρνο κόσμο που αλλάζει ιλιγγιωδώς. Και μια σκηνοθέτρια από τη Ν.Κορέα παραδίδει το πιο πολυβραβευμένο ντεμπούτο του 2019 (11 νίκες μέχρι στιγμής σε μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού).
Ειδική Μνεία δόθηκε στην ταινία «Φωτιά στη Λουιζιάνα» του Φίλιπ Γιούμανς.
Τρία βραβεία στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, μεταξύ των οποίων και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας, για το αναπάντεχο ντεμπούτο του 19χρονου παιδιού-θαύμα, Φίλιπ Γιούμανς. Μια φτωχή οικογένεια του αμερικανικού Νότου λεηλατημένη από τους δαίμονες της βρίσκεται στο επίκεντρο μιας μυστηριακής ελεγείας που έχει χαραγμένη μέσα της το προσχέδιο ενός αριστουργήματος. Και κουβαλά περήφανα την κληρονομιά του Τέρενς Μάλικ.
Τρία βραβεία στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, μεταξύ των οποίων και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας, για το αναπάντεχο ντεμπούτο του 19χρονου παιδιού-θαύμα, Φίλιπ Γιούμανς. Μια φτωχή οικογένεια του αμερικανικού Νότου λεηλατημένη από τους δαίμονες της βρίσκεται στο επίκεντρο μιας μυστηριακής ελεγείας που έχει χαραγμένη μέσα της το προσχέδιο ενός αριστουργήματος. Και κουβαλά περήφανα την κληρονομιά του Τέρενς Μάλικ.
Το Βραβείο Κοινού Fischer Beer κέρδισε η ταινία «Οι Άθλιοι» του Λατζ Λι.
Στα προάστεια του Παρισιού μια σύλληψη ρουτίνας εξελίσσεται σε ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί όταν μια ομάδα αγοριών επιτίθεται βίαια σε αστυνομικούς. Περήφανος συνεχιστής των «Κάνε το Σωστό» και «Μίσος», το εντυπωσιακό ντεμπούτο του Λατζ Λι εμπνέεται απ’ την παρισινή εξέγερση του 2005 και σε διάλογο με το ομώνυμο μυθιστόρημα του Βίκτωρος Ουγκώ σερβίρει ένα εκρηκτικό κοκτέιλ κινηματογραφικής δράσης και ρεαλιστικής σκιαγράφησης των σύγχρονων μητροπολιτικών αντιθέσεων.
Στα προάστεια του Παρισιού μια σύλληψη ρουτίνας εξελίσσεται σε ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί όταν μια ομάδα αγοριών επιτίθεται βίαια σε αστυνομικούς. Περήφανος συνεχιστής των «Κάνε το Σωστό» και «Μίσος», το εντυπωσιακό ντεμπούτο του Λατζ Λι εμπνέεται απ’ την παρισινή εξέγερση του 2005 και σε διάλογο με το ομώνυμο μυθιστόρημα του Βίκτωρος Ουγκώ σερβίρει ένα εκρηκτικό κοκτέιλ κινηματογραφικής δράσης και ρεαλιστικής σκιαγράφησης των σύγχρονων μητροπολιτικών αντιθέσεων.
Το Βραβείο Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) κέρδισε η ταινία «Οι Άθλιοι» του Λατζ Λι.
Με τα λόγια της ΠΕΚΚ:
«Για τη σύγχρονη ρεαλιστική κινηματογράφηση, που αποφεύγει το μελοδραματισμό, δηλώνοντας μια ουσιαστική θέση πάνω στη βία και στη βαρβαρότητα της κοινωνικής πραγματικότητας, στις γκετοποιημένες περιοχές των σύγχρονων μεγαλουπόλεων».
Με τα λόγια της ΠΕΚΚ:
«Για τη σύγχρονη ρεαλιστική κινηματογράφηση, που αποφεύγει το μελοδραματισμό, δηλώνοντας μια ουσιαστική θέση πάνω στη βία και στη βαρβαρότητα της κοινωνικής πραγματικότητας, στις γκετοποιημένες περιοχές των σύγχρονων μεγαλουπόλεων».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ NTOKIMANTEΡ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Ντοκιμαντέρ του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποτελούνταν από τους:
Μάγκι Χερτ (Πρόεδρος της επιτροπής), υπεύθυνη προγράμματος BFI
Σονόρα Μπρόκα, επιμελήτρια κινηματογραφικών προγραμμάτων
Γκέρχαρντ Βίσνερ, προγραμματιστής φεστιβάλ
Μπερναντέτ Τούζα Ρίτερ , σκηνοθέτις
Γεράσιμος Ρήγας, σκηνοθέτης
Σονόρα Μπρόκα, επιμελήτρια κινηματογραφικών προγραμμάτων
Γκέρχαρντ Βίσνερ, προγραμματιστής φεστιβάλ
Μπερναντέτ Τούζα Ρίτερ , σκηνοθέτις
Γεράσιμος Ρήγας, σκηνοθέτης
Τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία «H Γη του Μέλιτος» των Λιουμπομίρ Στεφάνοφ / Ταμάρα Κοτέφσκα.
Σάρωσε τα βραβεία στο Σάντανς, κερδίζοντας τρία μεγάλα έπαθλα, και μια θέση στην πεντάδα των φετινών Όσκαρ είναι δεδομένη. Τα λόγια όμως αδυνατούν να περιγράψουν την εμπειρία ενός εντυπωσιακά φωτογραφημένου και βαθιά συγκινητικού ντοκιμαντέρ το οποίο, με ηρωίδα μια φτωχή γυναίκα που ζει από τη μελισσοκομία στα βουνά της Βόρειας Μακεδονίας, μιλά για έναν τρόπο ζωής που χάνεται, σκιαγραφεί μια συγκλονιστική ύπαρξη και γίνεται μοναδικό μνημείο της ανθρώπινης κατάστασης.
Σάρωσε τα βραβεία στο Σάντανς, κερδίζοντας τρία μεγάλα έπαθλα, και μια θέση στην πεντάδα των φετινών Όσκαρ είναι δεδομένη. Τα λόγια όμως αδυνατούν να περιγράψουν την εμπειρία ενός εντυπωσιακά φωτογραφημένου και βαθιά συγκινητικού ντοκιμαντέρ το οποίο, με ηρωίδα μια φτωχή γυναίκα που ζει από τη μελισσοκομία στα βουνά της Βόρειας Μακεδονίας, μιλά για έναν τρόπο ζωής που χάνεται, σκιαγραφεί μια συγκλονιστική ύπαρξη και γίνεται μοναδικό μνημείο της ανθρώπινης κατάστασης.
Ειδική Μνεία δόθηκε στην ταινία «Δέντρα στην έρημο» του Σουχαΐμπ Γκασμελμπαρί.
Παρά το γεγονός πως στο Σουδάν ο κινηματογράφος έχει ουσιαστικά απαγορευτεί από το καθεστώς, τέσσερις βετεράνοι σκηνοθέτες κινούν γη και ουρανό για να οργανώσουν την πρώτη δημόσια προβολή μετά από χρόνια. Εκεί που το αυτονόητο θεωρείται επανάσταση, και η αγάπη για το σινεμά δίνει ελπίδα στους κατατρεγμένους ενός τόπου, γεννιέται το πιο μεγαλόψυχο και εγκάρδιο ντοκιμαντέρ που θα δείτε φέτος.
Παρά το γεγονός πως στο Σουδάν ο κινηματογράφος έχει ουσιαστικά απαγορευτεί από το καθεστώς, τέσσερις βετεράνοι σκηνοθέτες κινούν γη και ουρανό για να οργανώσουν την πρώτη δημόσια προβολή μετά από χρόνια. Εκεί που το αυτονόητο θεωρείται επανάσταση, και η αγάπη για το σινεμά δίνει ελπίδα στους κατατρεγμένους ενός τόπου, γεννιέται το πιο μεγαλόψυχο και εγκάρδιο ντοκιμαντέρ που θα δείτε φέτος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου