Η ειπιδραστική Ελληνίδα δημιουργός θα εμφανιστεί στο φετινό Winter Plisskën στις 2 Δεκεμβρίου, ενώ στις 18 του ίδιου μήνα θα κάνει πρεμιέρα το κινηματογραφικό της πορτρέτο με τίτλο «ΛΠ».
Η θεωρία του χάους υποστηρίζει πως το πέταγμα μιας πεταλούδας στον Αμαζόνιο μπορεί να φέρει βροχή στην Κίνα. Για όσους δεν το γνωρίζουν, η ποιητική μεταφορά εκφράζει την ιδέα ότι μια απειροελάχιστη μεταβολή στη ροή των πραγμάτων μπορεί να οδηγήσει στη δραματική αλλαγή της πορείας τους, συγκριτικά με εκείνη που θα συνέβαινε αν δεν είχε γίνει η συγκεκριμένη μεταβολή. Κάπως έτσι πρέπει να έγινε και με την μετακόμιση της Λένας Πλάτωνος στο Χολαργό γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Μια αλλαγή καθοριστική τόσο για την ίδια, όσο και για το μέλλον της ελληνικής (και όχι μόνο) ηλεκτρονικής μουσικής.
Ήταν λίγο μετά το εμβληματικό Σαμποτάζ (1981), το ντεμπούτο άλμπουμ της (μια ισότιμη σύμπραξη με τη Μαριανίνα Κριεζή, τη Σαβίνα Γιαννάτου και τον Γιώργο Παλαμίδα), όταν η Πλάτωνος πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει το ασφυκτικό κέντρο της πόλης και να μετακομίσει στον πιο ήρεμο Χολαργό, σε ένα πάλλευκο σπίτι με μεγάλο κήπο και κισσούς που το τυλίγουν απ’ άκρη σ’ άκρη. Μια απόφαση στην οποία καθοριστικό ρόλο έπαιξαν βέβαια και οι συνεχείς δίκες με τις οποίες ερχόταν αντιμέτωπη κάθε τρεις και λίγο (και που τελικά κέρδιζε) για τον «θόρυβο» που προκαλούσε στη γειτονιά κατά τη διάρκεια των προβών στο πιάνο με τον Γιάννη Παλαμίδα.
Στο λευκό studio που εγκατέστησε στο νέο της σπίτι, η Πλάτωνος άρχισε να πειραματίζεται απερίσπαστα πια με το αναλογικό συνθεσάιζερ, να «πειράζει» τον ήχο του και της φωνής της, να ανατρέπει τη φόρμα, να καταργεί τη μελωδία, να γέρνει προς τον μινιμαλισμό. Αποτέλεσμα του πειραματισμού αυτού, τρία από τα πιο επιδραστικά άλμπουμς στην ιστορία της ελληνικής μουσικής: οι Μάσκες Ηλίου (1985), το Γκάλοπ (1985) και τα Λεπιδόπτερα (1986), δουλειές που, από τη μία, της κόστισαν το κοινό του Σαμποτάζ και, από την άλλη, της έφεραν διεθνή αναγνώριση τρεις δεκαετίες μετά.
Για το τελευταίο, φρόντισαν οι πασαρέλες του Dior που το 2015 «ντύθηκαν» μουσικά με τις διασκευασμένες Μάγισσες των Red Axes τα διάφορα Boiler Rooms ανά τον κόσμο που φιλοξένησαν στα sets τους κομμάτια από το Γκάλοπ και τις Μάσκες Ηλίου (που επανακυκλοφόρησαν από την Dark Entries Records), αλλά και ο ξένος Τύπος (βλέπε Fact Magazine) που εκθείασε το Γκάλοπ, συμπεριλαμβάνοντας το μάλιστα στις top 25 επανακυκλοφορίες του 2015, ακριβώς 30 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, όταν οι εγχώριες πωλήσεις έκαναν βουτιά, μην προμηνύοντας σε καμία περίπτωση αυτό που θα ακολουθούσε.
Την περιπετειώδη διαδρομή της Πλάτωνος από το Σαμποτάζ μέχρι την ενθουσιώδη ανακάλυψή της από μια νέα γενιά μουσικών εντός και εκτός συνόρων θα δούμε στο πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ «ΛΠ: A Film About Lena Platonos» του Χρήστου Πέτρου (σε παραγωγή Heretic), που θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Flix It στη Στέγη. Στα 69 λεπτά που διαρκεί το φιλμ, θα έρθουμε σε επαφή με την πολυτάραχη ζωή και το ριζοσπαστικό έργο της «μαμάς» της ελληνικής electronica από τις αρχές τις πορείας της μέχρι. Με τη βοήθεια συνεργατών, φίλων και σύγχρονων Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών (Coti K, Felizol, Alexis Taylor κ.ά.), η ταινία γυρίζει πίσω, στην εποχή της δημιουργίας αυτών των επαναστατικών δίσκων που, με την πάροδο του χρόνου, διεκδίκησαν και κέρδισαν τη διαχρονικότητά τους, τοποθετώντας την Πλάτωνος στο πάνθεον της ελληνικής μουσικής.
Το παζλ Λένα Πλάτωνος συμπληρώνει η πολυαναμενόμενη ζωντανή εμφάνισή της στη χειμερινή έκδοση του Plisskën Festival το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου, σε ένα live που αποτελεί μουσικό γεγονός από μόνο του και σίγουρα ένα από τα highlights του φετινού φεστιβάλ. Για όσους θέλουν, λοιπόν, να γνωρίσουν λίγο καλύτερα μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προσωπικότητες της ελληνικής μουσικής σκηνής, τότε σίγουρα αυτός ο Δεκέμβριος είναι η ευκαιρία τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου